Pentecost - Pinksterfeest in Oekraïne - Reisverslag uit Bilhorod-Dnistrovs’kyy, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Pentecost - Pinksterfeest in Oekraïne - Reisverslag uit Bilhorod-Dnistrovs’kyy, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Pentecost - Pinksterfeest in Oekraïne

Door: RLK

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

28 Mei 2018 | Oekraïne, Bilhorod-Dnistrovs’kyy

Het is maandag 28 mei, 10:24 lokale tijd. We zijn nog in Belgorod, en wie de voorgaande verslagen heeft gelezen weet dan dat we op de plaats van bestemming zijn aangekomen! Het is gelukt, doel bereikt.

Zaterdagmiddag was om 14:00 uur de auto klaar. De Bosch garage in Ternopol heeft ons geholpen. Het probleem is veroorzaakt door een verkeerde montage op Urk. Tja, dat is wel pech maar goed het is opgelost en we rijden weer. De reparatie heeft ons 1272 Hryvnia gekost, omgerekend €42,- dus dat valt nog wel mee. Het kost ons wel veel tijd, we lopen zomaar een da mg achter.

De rit van Ternopol naar Belgorod is 758 km. (Trouwens Belgorod is de europeesche naam voor Bilhorod-Dnistrovsky) u begrijpt wel dat typt was gemakkelijker.. we zijn om 14:00 vertrokken, met twee pauzes en wissel van chauffeur komen we om 04:00 aan bij de kerk. Tijdens de rit tovert onze kok binnen een cretier een maaltijd op tafel. Eenmaal aangekomen in Belgorod gaan we snel naar bed. Zondagmorgen om 08:00 is de conciërge al aanwezig. We kunnen ons douchen in het gastenverblijf en om 10:00 begint de dienst. Vier schone en frisse Urkertjes zoeken een plaatsje in de kerk. In Oekraïne vieren we deze zondag het Pinksterfeest, iets later dan bij ons. De kerk is versierd en, de pastor Sergey heeft een presentatie gemaakt. (Beamer) de dames van het koor oefenen hun liederen. Het is een bijzondere samenkomst, Er zijn gasten uit diverse landen en plaatsen, er zijn Oekraïners, Nederlanders, Amerikanen uit Pittsburgh, Pennsylvania en we hebben een echte Rijnsburger in ons midden. Een bont gezelschap maar éénvan ziel en geest. Als de dienst begint, is er al snel een presentatie, het orgel speelt, maar de organiste zit ernaast. Het is een Johannus orgel met een SD kaart waarop de muziek staat. Het klinkt mooi, maar na de dienst ga ik toch proberen of de toetsen het ook doen.....

Pastor Arthur, uit Pennsylvania, met zijn vrouw en schoonzus. Komt hier al 19 jaar. Hij gaat ook in deze dienst voor. Wij mogen ons aan het begin van de dienst voorstellen, en brengen de groeten vanuit de kerken van Urk over aan de broeders en zusters in Oekraïne. De preek van Arthur gaat over 1 Korinthe 1:23, “wij echter prediken Christus, de Gekruisigde,  voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.”

De preek is in het engels, en wordt door Ludymina vertaald in het Oekraïens. Na de dienst van ca 2 uur gaan we de Bijbels uitladen, pastor Sergey en de conciërge helpen mee. Ze zijn blij met de Bijbels, broeder Meints (zie de foto) had de pastor al een paar keer gevraagd wanneer komen de broeders uit Urk weer met bijbels en literatuur. Ons laatste bezoek was in 2013, alweer vijf jaar geleden. In de afgelopen jaren was er ook in Odessa een periode van onrust. Op dit moment is het rustig en zijn er nog wel politieke debatten, maar op de straat is het rustig.

Na dienst wordt er een maaltijd geregeld, het is fijn om met de Amerikanen, Oekraïners, Nederlanders en Rijnsburger te eten. Na de maaltijd nemen we afscheid en vertrekken wij naar de andere kerk en gemeente in Belgorod. Dit adres kennen wij al langer, Johannes en Louwe kwamen daar in 2004 voor het eerst. We melden ons bij pastor Marenko. We gaan gelijk naar de kerk en laden de auto uit. De middagdienst begint om 18:00 uur. De diaken komt ook bij de kerk, het is fijn elkaar - na 5 jaar - weer te ontmoeten. We worden thuis uitgenodigd voor een maaltijd en kop thee. Dan weer snel naar de kerk voor de middagdienst. Waarin de diaken ons vraagt om op de piano te spelen, we besluiten om psalm 63 vers 2 te zingen. Het klinkt geweldig, en de toehoorders knikken ons vriendelijk toe. We werden door de vaste pianiste begeleid op de piano. In de dienst doen jong en oud actief mee. Om half 8 is de dienst afgelopen en praten we nog na. Dan toch nog even op de piano, en we zingen tweetalig ‘De Lichtstad’ jammer dat Freek er niet bij kan zijn, dan was het vast meerstemmig geweest. Toch klonk het nu ook mooi.

Na de dienst gaan we met Broeder Ян Коельвін (Jan) naar het huis van de diaken, daar ontstaat een gesprek over diverse teksten uit de bijbel. Deze broeder leest veel, en studeert veel in de bijbel. Heeft verschillende vragen en samen zoeken we naar een uitleg. Gelukkig hebben de vier Pelgrims hun kennis paraat en de beluisterde preken onderweg komen van pas. Het is een interessant gesprek en voor we gaan slapen zingen we samen in drie talen, Oekraïens, Engels en Nederlands ‘Hoe groot zijt gij’ Daniel dankt met ons en we gaan slapen. Voor het slapen gaan JanCees nog den speciale behandeling voor zijn verstopte neus. Hij heeft er in elk geval lekker op geslapen.

Vandaag maandagmorgen staan we bij een garage. Helaas, de reparatie in Ternopol was van tijdelijk resultaat. We hebben een specialist gevonden en terwijl ik dit verslag schrijf probeert bij de auto te repareren. Heel vervelend, en we balen ervan dat de auto van Hein nu zoveel pech heeft. Als je een auto mag lenen, dan wil je er geen problemen mee. We proberen dit zo goed mogelijk op te lossen. Ondertussen zitten we uit te rusten in de zon. We hopen vandaag met eventueel een nood oplossing naar Raya en Slavoeta te vertrekken. Ongeveer 550 kilometer, het zal wel weer een latertje worden......

Hartelijke groeten van drie Urkers en een Rijnsburger.