Chernigov - Dakar - Reisverslag uit Reya, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Chernigov - Dakar - Reisverslag uit Reya, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Chernigov - Dakar

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

23 April 2019 | Oekraïne, Reya

Chernihiv - Dakar

Hallo vrienden en vriendinnen, familie en belangstellenden. We vervolgens ons reisverslag.

Na een geweldige ontmoeting in Reya gaan we op reis naar Chernigov. Deze stad ligt ten noordoosten van Kiev. Het is volgens de inwoners geen stad, een dorp met 300.000 inwoners. Kiev met 3.000.000 inwoners of Charkiv dat zijn steden. In Chernigov staat een oude kerk uit 1063, gebouwd in opdracht van één van de kozakken generaals. Trouwens Chernigov staat net als Urk vol met kerken. Een kerk staat op een soort heuvel, dat kerkje noemen ze daar Church Hill. Een jaar of 10 geleden kregen Johan en ik hier een rondleiding. Er was wel veel veranderd, het centrum is flink opgeknapt en er is een mooi park aangelegd. Dit park staat vol met tulpen! Holland in Oekraïne, we voelen ons hier wel thuis.

Het is even zoeken naar het kerkje, met een beetje hulp van lokale bevolking vinden we de juiste straat. We herkennen iets en ook iets niet. Eenmaal binnen in de kerk is het beeld weer helder. De dominee gebeld, hij kont eraan. We wachten even en na een Chernigovs kwartiertje is de dominee in de kerk. We gaan in gebed, danken voor de reis en ontmoeting. Een tolk is gebeld, die is er ook na een kwartiertje.

We vertellen ons verhaal over de reis, we brengen Bijbels en boeken. De dominee is er blij mee. Wat vorig jaar door Hein en Tiemen is gebracht is al weer bijna op. We zien nog een paar boeken liggen. Ze zijn dankbaar voor de hulp. De vorige dominee is vermoord, een noodlot trof hem. Het is pijnlijk, we voelen het wel aan. Het was niet om religieuze reden. Het is een gemis voor de gemeente. Deze nieuwe dominee Pavlov, wij - Johan en ik - herkennen hem van ons vorige bezoek. Thuis de foto’s nog eens opzoeken.

De pastor nodigt ons uit voor een maaltijd, die staat al klaar in de kerk. We mogen blijven slapen, eten enz. Oekraïense gastvrijheid gaat heel ver! Wij zitten met een tijdslimiet en willen vanavond nog een stukje rijden. We blijven wel eten, maar niet slapen. De dominee zijn huis wordt verbouwd, en dat is wel nodig om zijn 15 kinderen allemaal een slaapplaats te geven. Het is een levendig gezin, de jonge kinderen vinden dat buitenlandse bezoek maar heel interessant. De taal barrière zonder de tolk maakt een hoed gesprek lastig. We sluiten ons bezoek af met een dankgebed. Eerst dankt de dominee en bid voor ons, daarna dank ik voor hem en zijn gezin. Als je beseft dat je voor iemand bid wie jouw taal niet verstaat maakt dat je nog afhankelijker van de Here. Door hun namen te noemen wordt het persoonlijk en voelen we ons verbonden en gedragen.

We worden overladen met koek, gebak, fruit enz. We nemen afscheid en de terugreis naar Urk begint. Ik kruip zelf achter het stuur en de rally Chernigov - Dakar begint. Mijn Navigator Johan begeleid ons vakkundig door de starten van Chernigov, over de snelweg en de zuidelijke ring en later stad Kiev. Tot op de meter nauwkeurige dat informatie, hier links, hier, hier, over 500 meter rechts, 400, en dan 300, 250, 200, 150, 100, kijk daar bij die auto, ja hier! Hier!
We gaan als eerste over de finish bij Hotel MTA in Kiev. We missen onze slaapplaatsen in de camper, maar een hotel met douche en ontbijt voor €19,- per persoon is voor vandaag een prima alternatief.

Even de dag afsluiten samen op de kamer, herinneringen delen en plannen voor morgen maken. Het is gezellig, we zijn best ingenomen met ons zelf, goede vrienden delen veel samen. Dinsdagmorgen 07:00 douche, 08:00 ontbijt en 09:20 rijden we alweer. Nu richting Lublin. De camper leeg halen, ANWB bellen, beetje praten, koffie en ook deze dag is ik voor je het beseft. De grens naar Polen, die komt ook nog. Het moet, kost een uur maar we winnen aan de grens er ook weer eentje.

Al jaren rijden we nu naar Rusland en Oekraïne. We hebben vaak gedacht aan een bezoek aan Auschwitz - Birkenau. We willen het dit jaar proberen, op de bonnefooi zeg maar. Reserveren vooraf kan wel, maar hoe laat zijn we er precies? Misschien als we dichterbij zijn nog eens bellen.

Allemaal de hartelijke groeten van Daniel, Johan, Floris en mij.

• 23 April 2019 - 10:58

Ton Van Maanen:

het gaat allemaal weer mooi mannen, wij hopen vanavond te vertrekken. kan nu de tweede camper wel weer mee naar huis? anders kunnen wij hem misschien wel ophalen omdat wij 2 mei langs hopen te komen bij Lublin. Verder nog een goede reis.
    Groet Ton van Maanen