Reya & Volitsja - Reisverslag uit Slavuta, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Reya & Volitsja - Reisverslag uit Slavuta, Oekraïne van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Reya & Volitsja

Door: Louwe Kater

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

24 Juni 2015 | Oekraïne, Slavuta

Het program voor dinsdag was een afstand van ca 335 km en een bezoek aan een kerk in Reya en een project voor opvng van (ex) verslaafden in Volitsja. Zytomir region.

Het ontvangst in Reya, bij het gezin van pastor Valik warm bijzonder aangenaam. Een goed gesprek en mooie indrukken. De kerk in aanbouw, de vele activiteiten voor jeugd in het dorp, het eigen bedrijf (tuincentrum) aan huis getuigen van een hardwerkend echtpaar. De bijbels en lectuur, kleding en schoeisel werden hier dankbaar ontvangen. Namens de Urker stichting konden wij een bijdrage leveren aan het kerk bouwfonds.

Nu we er toch zijn.....
Er blijken een aantal Nederlanders in de buurt te wonen. We worden uitgenodigd bij Kees van Aalst op zijn bomenkwekerij. Er is te weinig tijd op dinsdag, nu alleen koffie, we spreken af dat we woensdagmorgen terug komen voor een uitgebreid bezoek.

Dan naar Het Baken, het project voor zelfstandig wonen. We hebben ook voor dit project bijbels en literatuur. Tevens een grote partij schoeisel (nieuw) en broeken (nieuw). Hier hebben we een overnachting met ontbijt gereserveerd. Een prachtige voorziening met goede gelegenheid voor douchen en slapen.

s'avonds bezoek van pastor Valik en zijn vrouw Nataschja. Even later sluiten Margreet en Jan - de projectleiders van het Baken - aan. Een fijn gesprek, we zingen samen onder muzikale begeleiding op de piano het lied " De lichtstad" de Urker mannenzang ontwikkeld zich deze reis naar een hoogstaand niveau. De pianist weet hen tot ongekende hoogte te begeleiden. Een daverend applaus klinkt en het afscheid nadert helaas.

Woensdagmorgen vroeg uit de veren naar de bomenkwekerij van Kees van Aalst, daarna onderweg richting Slavuta, voor deze reis ons laatste adres.

• 24 Juni 2015 - 11:01

René:

Goed om te lezen dat alles tot nu toe wel is gegaan. Hopelijk ook goed uitgerust om de laatste kilometers weer richting Nederland te maken met de geplande tussen stop is Slavota.

Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

Namens de interkerkelijke Urker stichting Hulp aan verdrukte en vervolgde christenen gaan Johan Molenaar en Louwe Kater regelmatig op reis naar Roemenië, Oekraïne en Rusland. De opdracht is het brengen van Bijbels en Literatuur naar kleine, vaak niet geregistreerde baptisten gemeentes.

Actief sinds 16 Mei 2015