Maranatha - Reisverslag uit Aurach, Duitsland van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Maranatha - Reisverslag uit Aurach, Duitsland van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Maranatha

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

23 Mei 2018 | Duitsland, Aurach

De ervaringen van onze vorige reis zijn we nog niet vergeten. Een bijzondere reis, lees nog maar eens terug. Een reis met autopech. Inmiddels is de Fiat Ducato voorzien van een nieuwe startmotor, en heeft deze twee transporten gemaakt, naar Oekraine en Rusland. Ondanks de reparatie in het najaar 2017, toch eerst een onderhoudsbeurt laten geven door onze expert Auke. Nieuwe bandjes, olie en filters, alles klaar voor een nieuw seizoen. Tijdens de eerste reis liet de startmotor het af en toe afweten. Na de tweede reis was het met de startmotor gedaan, elke morgen moest de vorige ploege de auto aanslepen of duwen. Omdat de auto vrijdag voor pinkster terug kwam weed het lastig om op pinksterzaterdag (Urkerdag) een garage te vinden. We stelden het vertrek met een dag uit. Wat opzich niet erg is, alhoewel onze vrouwen een lichte klacht lieten horen. Zoiets van dinsdag pas weg, dan zijn we druk met de huishouding, wassen, drogen, soppen. Gelukkig we mochten toch een nachtje extra thuis blijven, en konden zo maandag na de kerk ook in alle rust naar de gemeentedag van de Rehobothkerk. Een gezellige dag, met vis, vlees en veel gesprek. Onze pastor bood nog aan om samen met zoon Gerhard onze nood te ledigen door op tweede pinksterdag naar de startmotor te kijken. Een vriendelijk aanbod, maar waar haal je op tweede pinksterdag een nieuwe startmotor?

Dinsdag om 08:00 uur bij het nieuwe bedrijf van de gebroeders Marcus en Jacob werden we Vlotjes geholpen, om 09:00 uur stond JanCees al in Nagele voor een andere - gereviseerde startmotor. Helaas, het juiste type niet op voorraad, dan AES in Emmeloord, ook daar was ons model niet voorradig. Dichtstbijzijnde optie was ‘s Gravenland.(Weesp) Johan en Daniel vertrokken voor een nieuwe startmotor. Dit bleek een Turks model, welke ondanks de ramadan verkrijgbaar was. Snel weer naar de bult, en monteren. De jongens halen snel de koffers van huis, kussen hun vrouwen en vertrekken om 13:00 uur vanaf Urk richting Roemenië.

De beide campers draaien prima, en in tegenstelling tot vorig jaar lijken de problemen nu vooraf opgelost. Daar gaan we in elk geval wel vanuit. Net voorbij delen we de beroemde saucijzen van Jan de Bakker uit, gelijk een roombolletjên erbij, ons middagmaal. Eenmaal nabij Oberhausen een stop, koffie met een aardbeien schelpje, zo houden wij het wel vol. Ondertussen wordt er gerekend en berekend, tijd en plaats, aankomst Roemenie, hoelaat gaan we slapen? Na ruim 500 km een tijd om te tanken. De oude campers hebben het met de lading van ruim 500 kg bijbels en boeken best zwaar. Onze zwager Kralt heeft zijn licht laten schijnen over de boodschappen en komt mt het voorstel om vanavond makkelijkeroni carbonara te maken. Nou daar is geen bezwaar tegen, en door het enthousiasme van de pelgrims besluit Daan om deze avond maar eens vroeg te gaan eten. Om vijf uur staat onze kok te schommelen achter in de camper. Aan de hamblokjes kun je zien dat het een flinke klus is om te snijden onder het rijden. Gelukkig heeft hij al zijn vingers nog. Enfin de plakkeroni met saus en vol met koren laten we ons smaken. We krijgen aan de hand een bijbelgedeelte uit Ezechiel een korte samenvatting van de preek. An Offereins. Immers drie van ons waren eerste pinksterdag te gast in Emmeloord. Aanvullend laat onze kok psalm 21 nog lezen, en geheel verzadig tafelen we af. Nog even afwassen en verder weer.

Om 23:00 uur is onze navigator het zat, hij stuurt de camper naar een rustige parking de kok tovert een versnapering uit de pan. Een slaapmutjes op, en onder de wol. De wekker staat op 04:30, er is er eentje wie al eerste uit de veren komt en die maakt koffie. Niet lang laten de anderen op zich wachten. Inmiddels zijn we Nürnberg voorbij en is het 06:03. Woensdag 23-5-2018. Bij de eerste stop heeft Daan sen ontbijt beloofd met vliegend ei en rode ui van Zwier, ik ben benieuwd hoe dat zal smaken.

Ons eerste doel deze reis, de voor- en naschoolse opvang voor kinderen in Roemenië, een bezoek bij Areke mijn lieve vriendin. We hebben nog een aantal verrassingen voor haar en de kinderen. We hopen er morgenochtend te zijn.

Beste groet,
Johan, Daniël, JanCees en Roelof

• 23 Mei 2018 - 07:44

Arend-Jan:

Wie is Roelof Louwe? R.L. Kater.....
    Maar...mooi verhaal tot nu toe!!
    Sterkte. Grt. AJ

• 23 Mei 2018 - 12:24

Agnes:

Wat denk je: ik ga na zoveel jaar mijn andere naam eens gebruiken? Leuk verhaal, overigens! Gr, Agien!

• 23 Mei 2018 - 13:31

Ton:

Mannen, een goede en gezegende reis gewenst.
    Groet, Ton van Maanen

• 23 Mei 2018 - 18:25

HJ De Vries :

Om 23:00 uur stoppen en de wekker op 4:30 man man zijn jullie op de vlucht of zo??

• 23 Mei 2018 - 20:07

H. Bakker:

Gezegende reis mannen. De eerste dagen lekker doorrijden nu het nog kan, daar profiteer je alleen maar van de komende dagen. Doe Areke de groeten.

• 25 Mei 2018 - 10:36

Fredrik:

Louw houd je ook rekening met je hydroliek en olie auke keek dit om de 2 a 3 dagen even na veel succes en gezegende reis mannen