Is uw paspoort getekend? - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Is uw paspoort getekend? - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Is uw paspoort getekend?

Door: RLK

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

25 Mei 2018 | Roemenië, Valea lui Mihai

Goedemorgen vrienden en familie

Een bezoek aan Areke en de kinderen in Roemenië is altijd bijzonder. We mogen hier al een paar jaar komen. Steeds opnieuw onder de indruk van het werk wat hier verzet wordt. Inmiddels alweer 14 jaar is Areke samen met haar team aan het werk, in de praktijk van elke dag zie ik al jaren Matteüs 25 : 36-40

“Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.

Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?

En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.”

Leve de Koning!

De jongste kinderen in Roemenië krijgen elke dag een maaltijd, de eigen kok: Ammi zorgt voor eten voor 80 personen! Een team van vrouwen zorgt voor huiswerkbegeleiding, geen professionele docenten zoals we die thuis kennen, maar betrokken vrouwen, met ervaring worden ondersteund in het begeleiden van de kinderen bij hun huiswerk. Op school doen ze dat niet. Het onderwijs in Roemenië kent geen rugzakjes en indicaties. En professionele begeleiding voor kinderen met grote achterstanden in hun ontwikkeling kennen ze niet. Ook thuis zijn ouders niet instaat om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling. En dan raakt het je toch als een jongen en/of meisje in de leeftijd van groep 4-6 geen idee heeft hoeveel 2x springen of 8x springen is op een mini trampoline in het klaslokaal. In een apart lokaal krijgen deze nu 20 minuten 1 op 1 aandacht en zo proberen ze de basis toch zo goed mogelijk op orde te krijgen.

Speciaal voor - na de pauze een muziekles. Want zingen, dat kunnen ze! En met de juf op de gitaar zingen ze mooie liederen, over Jezus en zo komen ze al jong in aanraking met Koning Jezus. Hoe mooi kwam het samen toen we aan het eind van de dag, aan de hand van een dagboek, precies vandaag aan tafel psalm 23 samen lazen.

“Jezus is de goede herder, Hij zorgt voor Zijn schaapjes.”

Als het lukt kun je. Ia onderstaande link de film beluisteren....

We hadden voor de kinderen een presentje mee uit Nederland. Huisjes, welke bij BMC, achter de receptie stonden. Heb thema is al bedacht: “Bouw je huis op Jezus de rots.” Verder wat kinderkleding, en een financiële bijdrage. Want uiteindelijk is dat ook nodig, elke maand zorgen voor eten, drinken, wassen en de salarissen van de docenten (team). Roemenië is in ontwikkeling, en de salarissen stijgen flink, de levensstandaard stijgt, je ziet het wel als je door de straten rijdt. Tegelijk is er ook de keerzijde, het geld en de welvaart trekt ook in Roemenië aan de jonge gelovigen. Ze hebben het er moeilijk mee, om weerstand te bieden aan de verleidingen, van geld, spullen, drank, genot.... en soms lukt het niet...... dan zie je ze niet meer in het dorp en niet meer in de kerk. Een jongeman vertelde het eerlijk, en vroeg “bid voor me, want het is zo moeilijk”.

Het was een prachtige dag in Valea lui Mihai. Schitterend weer, de kinderen spelen met veel plezier op het terrein bij de opvang. De trampoline welke we een paar jaar geleden hebben gebracht wordt elke dag gebuikt, er is plaats en ruimte voor een tweede. De jongens trekken JanCees mee naar buiten, voetballen! En daar gaat hij, net als vier jaar geleden, we waren er toen samen met Floris en Iske met onze kinderen. Geweldig om te zien dat ze zo makkelijk aansluiting vinden. Wie kiest de tijd en plaats van zijn geboorte? De ene woont in Nederland en een andere in Roemenië. Het lijkt soms een ongelijk speelveld, maar vandaag eventjes samen op de ene veld met een bal en genieten.

Vandaag, vrijdag 25 mei staat de wekker afgesteld op 06:45, ik kan er niet op wachten en om 06:30 opstaan en wassen. Het beloofd weer een mooie dag te worden, blauwe lucht en de zon schijnt. Lekker geslapen, warm maar net niet te!
We willen om 08:09 vertrekken, eerst even terug naar Debrecen, en van daaruit noord over richting Ukraine. We hebben twee dagen nodig om in Bilhorod-Dnistrovsky, te komen. Vroeger Was de naam van deze stad Akkerman, het is een stad in het westen van Oekraïne, in de oblast Odessa bij de grens met Moldavië. (Bron: Wikipedia) we hebben er twee contact adressen, en willen daar het weekend (zondag) blijven. Ook nu zijn we niet op de vlucht ofzo, maar we moeten wel even doorzetten. Om dan zondag er een rustdag van te maken, misschien kunnen we dan in beide kerken een dienst meemaken?. We vertellen het later wel.

Om de grens over te gaan heb je een aantal documenten nodig. Waaronder een geldig paspoort. Omdat ik zelf nog voor het vertrek een controle heb gedaan op de voorwaarden voor geldigheid, als bijvoorbeeld je paspoort binnen 3 maanden zou verlopen... het antwoord van de NL marechaussee was duidelijk, het moet geldig zijn op het moment van passeren van de grens. Dus dat is dan duidelijk. Ik vroeg aan zwager Daan, is je paspoort getekend zwager? (Ik bedoel geldig?) Ja hoor zegt hij, kijk maar tot 2024, en wis en warempel Daan heeft zelfs een getekend paspoort. Dochter Sanne had als verrassing op een aantal pagina’s achter in zijn paspoort een aantal tekeningen gemaakt. Mooie, ik denk als afscheid een tekening van haar zelf en van haar va. (Haha) dus ja, een getekend paspoort..... of zouden ze aan de grens daar anders over denken.....

JanCees is de chauffeur, en dat gaat super. Hij past zich snel aan en heeft zowaar al zijn eerste Hongaarse bekeuring te pakken. Sjonge wat lijkt die jongen op z’n vader. Die spaart ze namelijk ook. Inmiddels zijn we Debrecen voorbij en gaan we richting grens, toch ook weer spannend, er is zaterdag iets met voetbal in Kiev, Poetin schijnt weer met zijn handen achter het toetsenbord te zitten met één of andere Ddos aanval waardoor Oekraïne last heeft en ook ABN AMRO plat ligt. Nou afleiding genoeg dus en we hopen later vandaag Ukraine border te passeren.

Tot slot, als je om 08:14 vertrekt uit Valea, en je rijdt een uurtje, dan passeer je om 08:28 Debrecen. Kijk dat is fijn, je krijgt er zomaar een uurtje extra bij op een lange dag.

Tijd om even een muziekje aan te zetten. Beste groet, JanCees, Daniel, Johannes en Louwe zie soms ook Roelof heet.

Ga met God en Hij zal met je zijn
jou nabij op al je wegen
met Zijn raad en troost en zegen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn
bij gevaar, in bange tijden
over jou Zijn vleugels spreiden

Ga met God en Hij zal met je zijn
tot wij weer elkaar ontmoeten
in Zijn naam elkaar begroeten

• 25 Mei 2018 - 10:01

Hesel En Joke:

Mooi geschreven zwa , je moest maar schrijver worden . Gr vanuit kreta.rij voorzichtig

• 25 Mei 2018 - 10:14

Henri Romkes:

Leuke verslagen hoor. Zo leren we Jan Cees ook weer wat beter kennen.

• 25 Mei 2018 - 17:44

H. Bakker:

Boetes die hier binnen komen gaan natuurlijk linea recta naar huize Kater ;)