Ga met God en Hij zal met je zijn - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu Ga met God en Hij zal met je zijn - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen - WaarBenJij.nu

Ga met God en Hij zal met je zijn

Door: Louwe

Blijf op de hoogte en volg Stichting Hulp aan Verdrukte en Vervolgde Christenen

30 Maart 2017 | Zweden, Stockholm

Dinsdagavond vertrokken we om 19:15 van ‘De Bult’. (De Bult, dat is de naam voor het eiland Urk voor de lezers wie dat – nog – niet weten) Twee campers, Fiat Ducato met een Hymer opbouw vol geladen met Bijbels, Christelijke literatuur, gebruikte en nieuwe kleding, en voldoende boodschappen, aangevuld met lekkernijen. De vrouwen sturen ons niet op pad zonder hun goede zorgen. Kip spareribs, boterkoek, Hachee, càke, etc. Voor elk moment een heerlijke versnapering, het water loopt ons al door de mond.

We vertrekken richting Stockholm, een rit van ca 1535 km. De beide campers zijn van 1988 en 1992. Een gangetje van ongeveer 100 km is net haalbaar. We schommelen op ons gemak over het asfalt. In de camper van Johan en Louwe blijkt de Radio / CD speler het niet te doen. Op het ritme van de 1400 cc diesel , met meer decibel dan horse power moeten we sommige zinnen van ons gesprek zelf invullen. Dit alles mag de pret niet drukken, er is tijd genoeg om de woorden te herhalen.

Om de veerboot in Stockholm te kunnen halen moeten we de eerste nacht doorrijden. We wisselen steeds na ongeveer drie uurtjes sturen van chauffeur. De pauze is een moment voor koffie met cake, koffie met kip spare ribs etc. Zo gebeurt het dat we om ongeveer 02:00 uur de kip kluiven en met koffie wegspoelen. Je zou het niet bedenken, maar in dit gezelschap kan alles. Inmiddels is Hein Bakker jarig, en dat moet gevierd worden. Tiemen hangt voor de sfeer slingers op van zijn nog iets wat natte ondergoed. Het verhoogt de feestvreugde en we feliciteren Hein met deze mooie dag. Het zal een dag zijn die we nog lang zullen herinneren. Je leest zo wel waarom.

Tijdens een volgende tankbeurt moeten we de camper verplaatsen, om de volgende camper ook gelegenheid te geven om te tanken. Even vooruit, even achteruit en dan gaat het toch anders dan we hadden bedacht. De versnellingsbak van de Ducato uit 1988 blijft in de achteruitstand geblokkeerd. Het blijkt onmogelijk om de versnellingspook, en daarmee de versnellingsbak te bewegen naar een andere versnelling. De camper kan alleen nog achteruit rijden. En met nog ruim 3000 kilometer te gaan tot Archangelsk is dat natuurlijk geen optie. Alhoewel ik eerlijk moet bekennen ik het plaatje al voor me zag, met de ene camper vooruit en de andere achteruit verder te gaan.

Even voelde het zo, dat we nu achteruit gingen. Na overleg de ANWB gebeld, en gelukkig kwam de Deense SOS dienst snel. Hoe dan ook, de veerboot die halen we niet. Eerst prioriteit is nu snel weer mobiel te zijn, zodat de reis kan doorgaan. We worden bij een Fiat garage in Ringsted gebracht. Die kan ons misschien helpen. De Deense wegenwacht waarschuwt al, het is druk. Dus snel geholpen worden dat is niet vandaag. Een tegenvaller, de versnellingsbak is serieus stuk, dit is niet even te repareren door hem los te pakken. Het is een soort bekend probleem voor oude Ducato’s. De onderdelen zijn misschien nog te krijgen, maar dan moeten ze uit Italië komen. Reken op een dag of vier wachten op de onderdelen. De reparatie zal een flinke duit gaan kosten, dat is vervelend maar het zal toch moeten. Immers zonder versnellingsbak kun je ook niet rijden.

We bellen met Urk, overleggen samen over alternatieven. Er zijn verschillende opties die we samen de revue laten passeren. Omkeren is daar niet bij! Zijn we bij de ANWB voor vervangend vervoer verzekert? Dat zou mooi zijn, wie weet brengen ze dan een nieuwe – luxe – camper. Nou dat zien we natuurlijk wel zitten. We moeten blij zijn dat er een ANWB lid bij ons is, en dat ze de SOS dienst sturen. Geen vervangend vervoer, dat deel moeten we zelf oplossen. Dus optie 1.) Alles in èèn camper en daarmee verder, terug de andere ophalen en meenemen of thuis laten brengen door de ANWB. Een andere auto laten brengen, maar die optie achter we niet zo kansrijk, immers waar huur / leen je een auto, en wie komt die brengen? Optie 2.) Kunnen ween auto huren in Denemarken en daarmee verder? Tiemen komt met een 3e optie. We kopen / huren een aanhanger en daar stoppen we de spullen in, en met z’n vieren in èèn camper. Dit voorstel zien we allemaal wel zitten.

Op zoek naar een trailer dealer, 40 kilometer verderop is er een grote. Daar gaan we naar toe. We willen een trailer kopen, kan dat? Dat kan wel, maar elke trailer moet middels een CPR op naam van een deens burger geregistreerd worden. “Heeft u misschien een Deense vriend wie u kan helpen?” tja, hoe lossen we dat op? We kennen wel Urkers met een kotter onder Deense vlag, of met een Deens bedrijf. Toch zit daar de oplossing niet. Kunnen we een trailer huren? En wat kost dat dan? Dit blijkt mogelijk en is ook een betaalbare oplossing. We moeten ons reisschema helemaal omgooien, maar dat moet met een beetje goede wil toch lukken. Laten we dit doen, nog even bellen met Urk en dan een knoop doorhakken.

Na overleg met de vrienden op Urk zijn we er uit. We handelen naar bevinden en huren een mooie trailer. Een mooie oplossing, snel terug naar de camper en alles inladen. Een ritje van 40 kilometer terug. Achter in de camper zitten twee wat stille chauffeurs. Dit is onze plek dus voor de komende 10 dagen. Achterin, achteraan achteruit. Dit moeten we nog maar eens verwerken met een goed glas kruiden.

Bij de camper aangekomen gaat de telefoon. Urk belt. “Als wij nou eens een bus komen brengen. We vertrekken nu direct en zijn er dan vanavond om 22:00 uur. Dan kunnen jullie toch nog verder met het oorspronkelijke plan!” Tja tegen zo’n aanbod zeg je geen nee. Dus… Graag! Dat zou heel mooi zijn. “Afgesproken, wij komen eraan!” ha,ha wij komen eraan, even 800 kilometer op en neer om vervangend vervoer te regelen. Twee van ons brengen de trailer weer terug, en 2 blijven achter om eten te koken. Na een uurtje zitten we aan een heerlijk bord Urker Hachee. Smaakvol, romig en goed gevuld. We besluiten een wandeling te maken, daarna de camper leeghalen en tegen de avond een slaapje doen. We zullen een tweede nacht moeten doorrijden om het nieuwe reisschema te behalen.

Als het dan slaaptijd is, dan beseffen we dat we inmiddels ruim 30 uur onderweg zijn. We zijn allemaal zo’n 48 uur in touw en daarvan maar 1,5 uur geslapen. U zult begrijpen dat het niet lang duurt voor we met z’n vieren druk zijn met het hakken en omzagen van bomen in een groot Deens bos. Om 23:30 belt Henk Mulder, hij en Riekelt Kaptein zijn er bijna. Dus snel koffie zetten, soep klaar maken en ja hoor daar zijn de mannen. Een kanjer van een bus, een Mercedes Vito V6, dat lijkt een prima vervanger voor onze oude Ducato uit 1988. Inladen, eten, praten, koffie en dan tanken en rijden. Op naar Stockholm, en de Urkers die gaan snel terug. Ze moeten de andere dag ook weer aan het werk, dus het liefst als het dag is weer terug op “De Bult”.

Wij zweven over de A20 richting Malmö in ons nieuwe vervoermiddel, de andere Ducato gaat voorop en bepaald het tempo. Na Malmö en een aantal steden met namen als Janköpping, Langköppling, Norköpping gaan er tenslotte richting Stockholm. Wat een fijne bus. Wat een fijne vrienden Henk en Riekelt die je helpen en voor je klaar staan als dat nodig is. We rijden tot een uurtje of 05:00 en dan is het toch echt tijd om weer te gaan slapen. We zetten de auto’s op een parkeer terrein. Twee mannen slapen in hun Ducato en de andere twee worstelen zich op de voorstoel en achterbank van de Vito V6. Het is geen nu kingsize bed, we missen ons Ducato toch een beetje………

Het eerste verslag van onze bijbelreis naar Rusland. Ondanks de tegenslag gaat de reisdoor. Het Woord mag en moet gebracht worden, de onderlinge band aangehaald en de broederschap wil zich versterken en verbinden. Was het nou een alleen pech met een kapotte versnellingsbak of strijden wij hier tegen de machten van Efeze 6. Wij vertrouwen op de leiding van de Here, of zoals een collega mij zei: “Ga met God!” en toen ik daar aan terug dacht, kwam het lied lied mij in herinnering “Ga met God en Hij zal met je zijn!”

Wordt vervolgd. Een hartelijke groet,

Hein, Tiemen, Johan & Louwe

• 30 Maart 2017 - 21:53

Maria:

goede reis verder; moest denken aan psalm 121.

• 31 Maart 2017 - 18:35

Fredrik:

Veel sterkte en wijsheid verder deze reis ik hoop dat bij de grenzen alles goed gaat we zullen voor jullie bidden en jongens geniet er van mvg freek